Ang. elevenes rett til godt inneklima – kartlegging av godkjente skoler
NFBIB tok allerede i 1996 kontakt med Barneombudet og fremla et prosjektforslag om kartlegging av samtlige (435) kommuners oppfølging av godkjenningsordningen av eksisterende skoler (1996-99). Det ble en meget omfattende spørreundersøkelse, med flere purringer til kommunene. 85% av kommunene svarte til slutt. Denne rapporten var den aller første i sitt slag, og det var første gang Norge kartla inneklimasituasjonen i barnehager og skoler.
Dette arbeidet ble en vekker i ”kommune-Norge”. En rekke kommuner rapporterte helseproblem knyttet til barns innemiljø i både skoler og barnehager. Undersøkelsen dokumenterte også at et betydelig antall bygninger ikke tilfredsstilte inneklimakravene i de nye forskriftene, og ei heller de bygningsmessige kravene. Dokumentasjonen viste også at det var et betydelig økonomisk behov for oppgradering av barnehager og skoler i Norge.
Sentrale myndigheter fikk etter dette behov for å vise mer innsatsvilje.
Rapporten oppsummerte 7 tiltak:
- Elevanes individuelle rett til eit godt miljø i skulane må bli lovfesta i opplæringslova.
- Barnas individuelle rett til eit godt miljø i barnehagar må bli heimla i barnehagelova.
- Skulefritidsordninga må bli omfatta av det same regelverket som barnehagar og skular.
- Rettane må sikrast ved eit uavhengig tilsyn.
- Det må bli sett minstekrav for å oppfylle forskrifta.
- Kommunane må få tilgang til kompetanse og rettleiing i miljøretta arbeid i skular og barnehagar.
- Det må bli stilt ressursar til disposisjon på alle nivå i forvaltninga for å oppgradere barnas arbeidsmiljø.
Barneombudet skrev i sin innledning til rapporten: «Kva for signal sender samfunnet til barna ved å tilby skular som er skitne, nedslitne og prega av hærverk, med dårleg luft, utrivelige uterom og inga helseteneste å klage til? ….Det er vanskeleg å lese anna ut av dette enn at vaksenverda tillegg barna liten verdi.» Trond Vaage
Les rapporten her: